arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۶۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۶ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

ارائه دو پیشنهاد از سوی اسرائیل برای مبادله اسرا همزمان با ادامه بمباران‌ رفح 

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل دوشنبه فاش کرد در حالی که منابع بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، او را به مانع تراشی در هر گونه توافق حتی قبل از تکمیل آن، متهم کردند، اسرائیل دو پیشنهاد برای مبادله اسرا ارائه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: مذاکرات مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه سه‌شنبه ۸ خرداد (فردا) آغاز خواهد شد.

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل دوشنبه فاش کرد در حالی که منابع بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، او را به مانع تراشی در هر گونه توافق حتی قبل از تکمیل آن، متهم کردند، اسرائیل دو پیشنهاد برای مبادله اسرا ارائه کرده است.

این مذاکرات در بحبوحه صدور بیانیه‌ها، اعمال فشار‌ها و تشدید تنش نظامی اسرائیل انجام می‌شود.

انفجار اتوبوس در تل‌آویو

از سوی دیگر در پی بمباران رفح، یک اتوبوس بمب‌گذاری شده در منطقه حولون در جنوب تل‌آویو منفجر شد که بر اساس گزارش‌های اولیه، یک کشته و شماری زخمی برجای گذاشت.

توپخانه اسرائیل ساعاتی پس از کشتار فلسطینیان در چادر‌های آوارگان در رفح، به بمباران اردوگاه الشابوره و مناطقی در جنوب و مرکز رفح ادامه داد. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که ادامه بمباران اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه و محله‌های الصبره، الزیتون و تل الهوا، شماری کشته برجای گذاشت.

خبرنگار العربیه گفت: «خودرو‌های اسرائیلی به شکلی محدود به شرق اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه حمله کردند».

آوارگان اردوگاه السلام در منطقه مواصی در شهر رفح، که ارتش اسرائیل آن را به عنوان منطقه «امن» در جنوب نوار غزه طبقه‌بندی کرده، شامگاه یکشنبه هدف حملات هوایی قرار گرفت که طی آن چادر‌های آوارگان آتش گرفت. بر اساس گزارش دفاع غیر نظامی در نوار غزه، تعداد کشته شدگان این بمباران به ۴۰ نفر رسید که اکثر کشته‌ها و مجروحان از میان زنان و کودکان بودند.

کشته‌شدن دو مقام حماس

طبق گزارش رسانه‌های فلسطینی، اسرائیل چادر‌های آوارگان را در نزدیکی انبار‌های آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» در رفح بمباران

کرد.

از سویی ارتش اسرائیل، بامداد دوشنبه از کشته‌شدن «یاسین ربیع» رئیس دفتر حماس در کرانه باختری و «خالد النجار» یکی دیگر از فرماندهان این گروه در رفح جنوب نوار غزه خبر داد.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل در «ایکس» نوشت: «گزارش‌هایی از زخمی شدن شماری از غیرنظامیان بیگناه در اثر این حمله هوایی و آتش‌سوزی در این مکان رسیده که جزئیات این حادثه در دست بررسی است».

این حملات، واکنش‌های خشمگینانه‌ای در محکوم کردن حمله اسرائیل به چادر‌های آوارگان در رفح را برانگیخت به طوری که سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، حمله اسرائیل به این چادر‌ها را کشتاری توصیف کرد که «نیازمند مداخله جامعه بین المللی است».

به گزارش خبرگزاری فلسطین، این حملات چادر‌هایی را هدف قرار داد که به تازگی در شمال غرب رفح احداث شده است. این خبرگزاری به نقل از منابعی تاکید کرد که جنگنده‌های اسرائیل حدود ۸ موشک را به این چادر‌های شلیک کردند که به سوختن آوارگان موجود در این چادر‌ها تا سرحد مرگ انجامید.

حماس، دولت آمریکا و جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور را مسئول کامل این «کشتار» دانست. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل «بدون حمایت و چراغ سبز» آمریکا برای حمله به شهر رفح مملو از آوارگان، نمی‌توانست این قتل عام را انجام دهد.

حماس خاطرنشان کرد که آوارگان، چادر‌های خود را در نقطه‌ای برپا کردند که ارتش اسرائیل آن را منطقه امن اعلام کرده بود با این حال این کمپ‌ها، بمباران شدند که در نتیجه، ده‌ها نفر اکثرا زن و کودک کشته شدند. حماس تصریح کرد که این اقدام، چالشی آشکار با حکم دادگاه لاهه در خصوص توقف عملیات نظامی سرائیل در رفح است.

حماس در بیانیه‌ای خواستار اجرای فوری مصوبات دیوان بین‌المللی دادگستری و فشار برای توقف این کشتار و ریختن خون غیرنظامیان بی‌گناه از جمله کودکان، زنان و سالمندان شد.

این جنبش همچنین از توده‌های فلسطینی در کرانه باختری، قدس و خارج از آن خواست با برپایی راهپیمایی‌ها، مراتب خشم خود را نسبت به جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه ابراز کنند.

دادگاه لاهه جمعه گذشته ضمن دستور به اسرائیل برای توقف فوری حمله نظامی و هرگونه اقدام دیگر در رفح، وضعیت این شهر را فاجعه‌آمیز توصیف کرد. این دادگاه از اسرائیل خواست تا اقدامات لازم برای تضمین رسیدن بدون مانع هرگونه کمیته تحقیقات یا حقیقت یاب وابسته به سازمان ملل برای بررسی ادعا‌های مربوط به وقوع نسل کشی به نوار غزه را انجام دهد.

این در حالی است که سخنگوی برنامه جهانی غذا، دوشنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که ذخایر مواد غذایی در رفح، دیرالبلح و خان یونس در نوار غزه، کفاف بیش از چهار روز را نمی‌دهد.

همزمان دفتر رسانه‌های دولتی در غزه نسبت به بازگشت شبح قحطی به شمال نوار غزه به دلیل کمبود ذخایرغذایی، هشدار داد.

نظرات بینندگان